تازه های فناوری

درایو های هیبریدی نسل جدید حافظه پرسرعت

به گزارش یو کد ؛ یک درایو حالت جامد یا SSD به نوعی، سریعترین هارد دیسک مکانیکی برای نوشتن یا خواندن اطلاعات است. از طرف دیگر حافظه های فلش قیمت بالایی دارند که دست کم چند برابر هزینه یک درایو دیسک سخت معمولی است، در نتیجه سازندگان، ظرفیت ذخیره داده SSDهای خود را پایین نگه می دارند تا قیمت ها سرسام آور نشود. قیمت یک درایو ۱۲۸ گیگابایتی حالت جامد حدود ۱۳۰ دلار است، درحالی که با همین پول می توانید یک درایو ۳/۵ اینچ برای رایانه های رومیزی با ظرفیت ۲ ترابایت یا یک درایو ۲/۵ اینچی مخصوص لپ تاپ با ظرفیت یک ترابایت تهیه کنید. چندی پیش، شرکت Seagate و پس از سامسونپ درایوی را معرفی کرد که یک SSD کوچک را با یک دیسک سخت مکانیکی در کنار هم قرار داده بود. این هارد دیسک جدید که لقب هیبریدی یا دورگه را یدک می کشد با هدف بهره گیری از سرعت بسیار بالای یک حافظه حالت جامد گران قیمت، در کنار حفظ ظرفیت بالاتر و قیمت کمتر یک هارد درایو متعارف تولید شد. حال وقت آن رسیده تا جزئیات بیشتری از درایو های هیبریدی بدانیم.

کارکرد درایو های هیبریدی

نحوه عملکرد درایو های هیبریدی بسیار مشابه پیکربندی های دیسک سخت SSD است که در رایانه های رومیزی مخصوص بازی و کاربری های خاص لپ تاپ فوق سبک مشاهده می شود. چنین سیستم هایی یک حافظه حالت جامد کوچک و مجزا دارند که سیستم عامل و داده های پر کاربرد را در خود جای می دهد و در کنار آن از یک درایو دیسک سخت متعارف پرظرفیت برای دسترسی به داده های کمتر کاربردی و مجموعه های پرحجم اسناد و رسانه های دیجیتال استفاده می شود.

درایو های هیبریدی نسل جدید حافظه پرسرعت

انواع درایو های هیبریدی

چند طرح مختلف از این درایو های هیبریدی در بازار موجود است، اما متداولترین پیکربندی مانند درایو Momentus XT SHHD شرکت Seagate، نسخه ۲/۵ اینچی مخصوص لپ تاپ هاست. شرکت Seagate از منطق ذخیره سازی داده به کار رفته در درایو Momentus خود با نام فناوری حافظه انطباق پذیر یاد می کند. درایو های ۲/۵ اینچی نازک تر با ضخامت هفت میلی متر که شرکت های توشیبا و وسترن دیجیتال معرفی کرده اند، برای استفاده در اولترابوک ها طراحی شده اند.

قیمت یک درایو ۱۲۸ گیگابایتی حالت جامد حدود ۱۳۰ دلار است، درحالی که با همین پول می توانید یک درایو ۳/۵ اینچ برای رایانه های رومیزی با ظرفیت ۲ ترابایت یا یک درایو ۲/۵ اینچی مخصوص لپ تاپ با ظرفیت یک ترابایت تهیه کنید.

امتحان پس داده

نتایج یکی از آزمایش های انجام شده روی هارد های هیبریدی نیز نشان می دهد استفاده از درایو های هیبریدی در دراز مدت می تواند عملکرد دستگاه را بهبود ببخشد. این آزمایش به وسیله نسخه مخصوصی از نرم افزار WorldBench7 روی یک درایو Momentus XT 750 GB ساخت شرکت Seagate با هشت گیگا بایت حافظه حالت جامد داخلی انجام شد. برای دستیابی به عملکرد بهتر، این آزمایش شش بار پشت سر هم اجرا شد که در طول مدت این شش بار اجرا، سرعت بالا آمدن سیستم از ۳۵ ثانیه به ۳۱ ثانیه تقلیل یافته و امتیاز WorldBench7 سیستم از ۱۱۲ به ۱۱۶ افزایش یافت.

دوستی لاک پشت و خرگوش

با افزایش حافظه حالت جامد اختصاص یافته برای Cache کردن داده ها، عملکرد حافظه های هیبریدی بهتر می شود و در صورتی که درایو های هیبریدی با حافظه حالت جامد ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی به بازار عرضه شوند، می توانیم شاهد بهبود بیشتر عملکرد نیز باشیم، زیرا با گسترش حافظه SSD می توان داده های بیشتری روی آن ذخیره کرد و نیاز کمتری به فراخوانی اطلاعات از درایو کم سرعت مکانیکی خواهید داشت.

درایو های هیبریدی نسل جدید حافظه پرسرعت

جمع بندی

با توجه به قیمت فعلی درایو های حالت جامد، مکانیکی و هیبریدی، کاربرد این فناوری جدید می تواند در لپ تاپ ها بسیار منطقی باشد، اما برای رایانه های رومیزی که فضای زیادی برای افزودن درایو های اضافی دارند، استفاده از پیکربندی SSD جدا به همراه یک یا چند درایو مکانیکی برای ذخیره کلی اطلاعات انتخاب منطقی تری به نظر می رسد. حتی در مورد لپ تاپ ها هم استفاده از یک درایو حالت جامد در کنار یک درایو مکانیکی خارجی پر ظرفیت می تواند بهبود عملکرد مورد انتظار شما را در کنار فضای ذخیره سازی کافی فراهم کند.

 منبع :  سایت کدنویسی به زبان ساده

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

اشتراک در
باخبرم کن
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x