آموزش سئو و بهینه سازی

نکات کلیدی درباره توضیحات متا در بهبود سئو سایت

نکات کلیدی درباره توضیحات متا در بهبود سئو سایت

مطالب مختلفی در مورد بهبود سئو سایت و افزایش رنکینگ سایت گفته شده است که هر کدام ویژگی های خاص خود را برای ماندن در صدر رتبه بندی سایت ها دارند. از استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با متن و توضیحات متا گرفته تا لینک کردن کلید واژه های اساسی در متن.

در این مطلب کاربردی برای کسانی که می خواهند رنکینگ سایت خود را بهبود دهند و نقش مهمی در فرآیند افزایش سئو سایت خود داشته باشند نکات کلیدی و مهمی را درباره توضیحات متا آماده کرده ایم که یادگیری آنها خالی از لطف نیست و به شما کمک زیادی در بهبود سایت شما از این طریق می کند.

در گذشته نه چندان دور متا توضیحات نقش مهمی در رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو ایفا میکردند، با این وجود گوگل به تازگی اعلام کرده است که تگ توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی سایتها ندارد.

اگر به این جمله با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه میشویم که متا توضیحات بطور غیرمستقیم بر رتبه شما در گوگل تاثیرگذارند، در ادامه دلیل آن را بررسی خواهیم کرد.

در میان متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردار است. تگ متا توضیحات در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

اهمیت توضیحات متا چقدر است؟

محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.

بعنوان مثال اگر شما بدنبال بلیط هواپیما باشید و در میان نتایج توضیحات متا ی صفحه‌ای شامل قیمت باشد، به احتمال زیاد آن سایت را به سایر گزینه‌ها ترجیح میدهید.

meta-description-3

تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل خواهد داشت. هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان میدهد.

تحقیقات جدید سئو نشان میدهد که گوگل در الگوریتم رتبه بندی رنکبرین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.

نکته: از عوامل تاثیرگذار دیگر بر رتبه سایت شما نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) صفحات سایت است.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) در واقع درصد افرادی هستند که بلافاصله پس از ورود به یک صفحه از سایت شما از آن خارج میشوند و به صفحه نتایج برمیگردند، این امر به گوگل نشان میدهد که توضیحات متا شما با آنچه در سایت دارید متفاوت است و در رتبه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

نکات کلیدی درباره توضیحات متا

در این بخش نکاتی برای بهینه سازی تگ متا توضیحات و بالابردن CTR به شما معرفی میکنیم.

۱- بازتابی از تجارت شما

متا توضیحات باید به شکلی باشد که در میان رقبا بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما بکشد، اطلاعاتی متفاوت و تخصصی مربوط به تجارت خود را در کنار کلمات کلیدی مربوط به آن در متا توضیحات قرار دهید تا محتوای متفاوتی را ارائه داده باشید. به مثال بلیط هواپیما برمیگردیم، اگر تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای دارید حتما آن را در ۱۶۰ کاراکتر اول متا توضیحات قرار دهید.

۲- تعداد کاراکتر توضیحات متا

تعداد کاراکترهای متا توضیحات هیچ محدودیتی ندارد ولی از آنجایی که گوگل تنها ۱۵۰ تا ۱۷۰ کاراکتر را در صفحه نتایج خود از توضیحات متا سایت شما قرار نشان میدهد، با قراردادن کلمات کلیدی خود در ابتدای متا توضیحات آن را بهینه کنید. سعی کنید جملات خود را جذاب نوشته تا احتمال کلیک کاربران بر روی آن‌ها را افزایش دهید.

۳- یکتا بودن توضیحات متا

بهترین کار نوشتن متا توضیحات برای صفحه اصلی و صفحات داخلی بصورت مجزا و متفاوت از یکدیگر است. زمانیکه گوگل متوجه یکسان بودن متا توضیحات در چند صفحه میشود آن را در گوگل وبمستر هایلایت میکند، شما میتوانید این اطلاعات را در بخش زیر از گوگل وبمستر پیدا کنید:

Google Webmaster Tools > Optimization > HTML Improvements
توضیحات متا ی یکسان در گوگل وبمستر
توضیحات متا ی یکسان در گوگل وبمستر

متفاوت بودن متا توضیحات برای دو صفحه تجربه کاربری (UX) بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت شما بهمراه خواهد داشت، با توجه به اینکه هر صفحه محتویات خاص خود را دارد یکسان بودن متا توضیحات معنی منطقی نخواهد داشت.

گاهی اوقات نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه بصورت جداگانه ممکن نیست، بخصوص برای سایت‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ صفحه دارند، در این موارد توضیحات متا را برای صفحه اول و صفحات اصلی سایت خود کامل کنید.

۴- کلمات کلیدی در توضیحات متا

برای استفاده از کلمات کلیدی در متا توضیحات محدودیتی وجود ندارد ولی توصیه میشود که بیش از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نکنید. در صفحه نتایج گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ متا توضیحات بصورت پررنگ تر نشان داده میشوند و این امر شما را در جذب بازدیدکنندگان بیشتر یاری میکند.

کلمات کلیدی در توضیحات متا
کلمات کلیدی در توضیحات متا

۵- از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنید

موتورهای جستجو کاراکترهایی مانند +، – و ” را بعنوان کد HTML میشناسد، در صورت استفاده از این حروف در توضیحات متا ممکن است گوگل آن را بعنوان کد شناسایی کند و به کل نادیده بگیرد. برای بهینه کردن متا توضیحات باید از متون ساده استفاده کنید.

در پایان توجه داشته باشید که با توجه به سیاست‌های جدید گوگل بدون استفاده از توضیحات متا هم امکان موفقیت دارید ولی با استفاده درست از آن شانس بیشتری خواهید داشت.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

اشتراک در
باخبرم کن
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x