آموزش راه اندازی وبسایت حرفه ای به صورت گام به گام و کاربردی

آموزش راه اندازی وبسایت حرفه ای به صورت گام به گام و کاربردی

دسته : مبانی وب
249
۴
کدنویسی به زبان ساده

راه اندازی وبسایت حرفه ای گام به گام

بدون اینکه بدانیم، وب سایت ها به بخشی جدا ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند. راه اندازی وبسایت و اینترنت به تجارت ها کمک کرده است تا با مشتریان ارتباط برقرار کرده و مشکلات و نیاز آنها را به راحتی برطرف می کند. با ما با راهنمای گام به گام راه اندازی وبسایت همراه باشید.

طراحی و راه اندازی وب سایت حرفه ای برای رشد و موفقیت هر تجارتی الزامیست. نه تنها وب سایت به ارتقای حضور اینترنتی تجارت کمک می کند، بلکه می تواند پایه ای از مشتریان متعهد تشکیل دهد که برای حفظ روند رشد شما الزامی هستند.

اما قبل از راه اندازی یک وب سایت حرفه ای و طراحی سایت حرفه ای، شما باید حتماً هدف از ساخت سایت را درک کنید.

راهنمای قدم به قدم راه اندازی وبسایت

درک هدف یک وب سایت

هر چه ما بیشتر جلو می رویم، وب سایت ها قابلیت ارتباطی بیشتری پیدا می کنند. وب سایت های امروزی منبع عالی برای کسب اطلاعات هستند. نه تنها وب سایت ها توانایی برندینگ پیدا کرده اند، بلکه به بازدیدکنندگان کمک می کنند اطلاعاتی با مفید و باکیفیت کسب کنند.

بنابراین اگر کسی اطلاعات قابل درک و صحیح از سایت شما پیدا نکند، سریعاً به وب سایت دیگری مراجعه می کند که می تواند اطلاعات مورد نیاز را به او عرضه کند.

یکی دیگر از اهداف وب سایت تسهیل امور است. وب سایت در واقع ابزاری جهت ارتباط دو طرفه است که در آن بازدید کنندگان بعد از تحت تأثیر قرار گرفتن از رویکرد ارتباطی شما، تمایل پیدا می کنند از خدمات شما استفاده کنند.

خدمات یک وب سایت می تواند به صورت رزرو کردن خدمات، عضو شدن یا هزاران کانال دیگر باشد که سایت به کاربران ارائه می کند. بنابراین تسهیل امور خدمات به کاربران یکی از اهداف کلیدی وب سایت است.
راه اندازی وبسایت حرفه ای گام به گامعلاوه وب سایت ها می توانند با صرفه جویی در زمان نیز به تسهیل اثربخشی فعالیت های شما کمک کنند. وب سایت ها می توانند به شما اجازه دهند در واحد وصنف کاری خودتان، کار چندین مشتری را باهم راه بیاندازید. یک وب سایت خوب فرآیند خدمات رسانی ارائه می کند که خودکار بوده و شما نیاز به صرف زمان زیادی برای رسیدگی به آن ندارید.

اما هدف اصلی راه اندازی وبسایت افزایش ارزش تجارت شما برای بازدیدکنندگان است. وب سایت مشتریان را تشویق می کند تا با شما تعامل داشته و با شما تجارت کنند. وب سایت به بازدیدکنندگان نشان می دهد شما چه کسی هستید و چه تواناییهایی دارید.

این به معنای ارزش یافتن در بین دیگر رقبا و مشتریان است. این مقاله به شما کمک می کند مشکلات ایجاد یک وب سایت موفق را درک کنید. در این پست شما با بایدها و نباید های راه اندازی یک سایت آشنا خواهید شد.

 گام اول: جزئیات راه اندازی وبسایت

تعیین جزئیات وب سایت به طوری که قابل اجرا باشند، از بخش های حیاتی راه اندازی یک وب سایت حرفه ای محسوب می شود. این مرحله یکی از حیاتی ترین بخش هاست که به تجارت کمک می کند اولویت ها، مسئولیت ها و برند خود را بازتاب داده و تصویری از برند خود به دیگران نشان دهید.

با اینکه برنامه ریزی دقیق و کسب اطلاعات حیاتی برای تعیین جزئیات یک وب سایت موفق الزامی هستند، مسئله بازاریابی موتورهای جستجوگر و بهینه سازی سایت بصورت مداوم نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و بدون آن وب سایت شما موفق نخواهد شد.

مسایل زیادی شامل بودجه، تأخیر در خدمات رسانی، شرایط خدمات رسانی، دارایی ذهنی، هدف از تولید وب سایت، ساختار سایت، دامنه و دومین، زبان وب سایت و محتوای کاربردی سایت در موفقیت یک وب سایت نقش دارند. علاوه بر این مسایل بیان شده، تعیین جزئیات وب سایت باید شامل موارد زیر نیز باشد:

هدف از ثبت

توضیح پروژه

قابلیت عملکردی از پیش تعیین شده مانند خصوصیات رایج، نقشه و ساختار سایت، توضیح هر صفحه وب سایت، وایرفریم ها(صفحه اصلی و حد اقل دو صفحه مهم دیگر)، و عملکرد بخش پنل کاربران

عملکرد نهایی وب سایت مانند موارد استفاده آن توسط کاربران و نتیجه گیری

 گام دوم: جمع آوری نیازها و الزامات یک وبسایت

جمع آوری موارد لازم بخشی درونی از فرآیند ایجاد و راه اندازی یک وب سایت حرفه ای است. شما باید موارد لازم برای راه اندازی سایت را بعد از درک هدف سایت جمع آوری کنید. معمولاً موارد لازم برای اجرای کار بعد از مشخص کردن قابلیت خدمت رسانی پروژه انجام می شود. این قسمت نقش حیاتی در موفقیت وب سایت دارد.

یکی از قوانین اساسی برای این مرحله، واقع گرا بودن نسبت به نیازهای مشتریان و پروژه است. شما به هیچ وجه نمی توانید به فرض های خود بسنده کنید. انجام تحقیق و بررسی برای پیدا کردن نیازهای شما و مشتریان و نحوه ایجاد ارتباط بین این دو بسیار مهم است.

برای این کار شما باید دیدگاه وب سایت را درک کرده و الزامات راه اندازی آن را به طور کامل و دقیق ثبت کنید. در این مرحله نباید از کلمات و عبارات فن آوری بنویسید زیرا تمام گروه و تیم شما باید توانایی درک این سند را داشته باشند. شما می توانید یک پیش نویس از این سند آماده کرده و بعد از بررسی، مدل اصلاح شده آن را در سایت قرار دهید.

گام سوم: درک فرآیند و برنامه ریزی از راه اندازی وبسایت

درک فرآیند و برنامه ریزی نیز از بخش های استراتژیک برای ایجاد یک وب سایت حرفه ای موفق محسوب می شود. در این مرحله شما باید ماموریت وب سایت را به دقت تعریف کنید. برای این کار شما باید الزامات و اهداف سایت را تعریف کرده و آنها را تحلیل کنید. سپس اهداف بازاریابی اینترنتی تجارت را مشخص کنید.

این به معنای تعیین بازار هدف و نیازهای آن است. در آخرین قدم شما فرآیند تکامل وب سایت را مشخص می کنید که حامی رشد آن در آینده خواهد بود. شما می توانید از یک جدول زمان بندی پروژه برای این مرحله استفاده کنید.

این جدول به شما کمک می کند فرآیند را به دقت اجرا کنید. این جدول شامل علت و هدف انجام کارها، محتوا و فناوری لازم برای انجام کار، بازه زمانی پیشنهاد شده، بودجه و قابلیت خدمات رسانی وب سایت می شود. بنابراین یک پروسیجر قابل اجرا برای درک فرآیند و برنامه ریزی استراتژیک باید شامل موارد زیر شود:

تعریف اهداف وب سایت

ساختار تبدیل بازدیدکننده به مشتری: فرآیندی که درآن ساختار وب سایت طوری طراحی می شود که کاربران به هدف نهایی( مثلا خرید محصولات یا خدمات) خود برسند.

طراحی جزئیات و ساختار تعامل با کاربران: فرآیندی که در آن طراحی سایت تست می شود. فرم های موجود در سایت و قابلیت تعامل پذیری از مسایل مهمی هستند که مورد بررسی قرار می گیرند.

توسعه وب سایت و تست قابلیت استفاده: فرآیندی که وب سایت بر اساس جزئیات نهایی ساخته می شود.

راه اندازی وبسایت، بازاریابی و بازنگری: ارائه محصول نهایی و راه اندازی یک وب سایت زنده. نظارت و بازنگری مداوم بر وب سایت از نظر درک جریان مشتریان و میزان موفقیت در رسیدن به اهداف تجاری نیز از مسایل مهم محسوب می شوند.

 گام چهارم: طراحی UI) user interface) یا اینترفیس کاربران

یک طراحی UI خوب، طراحی است که کاربر محور و پاسخگو باشد و به کاربران اجازه دهد به راحتی با سایت تعامل پیدا کرده، در آن فعال باقی بمانند و از همه مهم تر به اهداف خود برسند. بنابراین بسیار مهم است که شما اول بازار هدف خود را شناخته و آن را درک کنید. در واقع شما باید طراحی UI داشته باشید که به بازار هدف اجازه می دهد هر چه راحت تر به خواسته خود برسد.

شما باید الگوهای UI را بررسی کنید که بازار هدف بیشتر از آنها استفاده می کند. سپس شما اینترفیس هایی مشابه می سازید که کاربران احساس خوبی در آن ها دارند. بهتر است شما یک طراحی اینترفیس کاربری کاربردی داشته باشید که به زبان کاربر صحبت می کند.

مطمئن شوید که UI هر چه بیشتر ساده باشد و به یاد داشته باشید که طراحی های UI عالی قابل درک، دقیق و بدون زرق و برق بیهوده هستند.

همین طور یکی از قوانین کلیدی طراحی UI این است که شما نباید نگران بدون ایراد بودن یا شکست خوردن باشید. هدف اینجاست که شما به پیش رفته و با تحلیل الگوهای دیگران، و اشتباهات خود، به بهترین UI دست پیدا کنید.

 گام پنجم : UX تجربه کاربران

ایجاد یک وب سایت حرفه ای موفق نمی تواند بدون ایجاد تجربه کاربری مناسب صورت گیرد. تجربه کاربر همان پاسخ و درک بازدید کننده نسبت به وب سایت است. این مسئله از حیاتی ترین جنبه های هر سایتی محسوب می شود. اگر وب سایت شما قابلیت استفاده و کاربرد مناسبی داشته باشد، تجربه کاربران از سایت شما بالاتر خواهد بود.

به طور خلاصه، تجربه کاربری به تجربه و حس مشتریان شما مربوط می شود؛ زیرا موفقیت در بازار دارای رقابت بالا به “شناخت داشتن از مشتریان” و الگوهای استفاده آنها از اینترنت نیاز دارد تا اینکه تنها جنبه عملکردی وب سایت در نظر گرفته شود.

محتوا، قابلیت استفاده، برندینگ، قابلیت عملکردی، در دسترس بودن، قیمت، بازنگری، طراحی ساختار وب سایت و طراحی سایت از عوامل مهم هستند که بر تجربه کاربر تأثیر می گذارند. جایزه بوجود آوردن تجربه کاربری عالی اطمینان از تعهد به برند و تجارت، افزایش ترافیک سایت و متعاقباً افزایش تعداد مشتریان است.

 قدم ششم: توسعه

یک فرآیند توسعه استراتژیک وب برای موفقیت وب سایت های حرفه ای الزامسیت. توسعه وب سایت به میزان زیادی به تمرکز بر جلسات تعیین نیازهای کاربران نیاز دارد. شما باید توجه داشته باشید که تنها ۵ ثانیه برای نگه داشتن بازدید کننده در سایت خود وقت دارید.

بسیار مهم است که شما از روش های توسعه تأیید شده ای استفاده کنید که برای سایت شما قابل اجراست. این کار به شما اطمینان می دهد که بازدیدکنندگان همیشه در سایت شما باقی می مانند و دوباره برای خرید به آن سر می زنند. برنامه توسعه وب مهم ترین قدم برای تعیین اهداف تجاری در آینده است.

برای این کار شما باید فرآیند توسعه وب را حتما بعد از تنظیم دقیق اهداف وب سایت، مخاطب هدف و سیاست های توسعه اطلاعاتی آغاز کنید. سپس باید به طور مداوم بر عملکرد سایت و مخاطبین هدف خود تحلیل انجام دهید تا ثبات اطلاعاتی سایت ارزیابی شده و صحت اطلاعات دامنه شما نیز تأیید شود.

مسئله بعدی در فرآیند توسعه وب سایت، موضوع طراحی است. شما می توانید در طراحی های متفاوت اطلاعات را به صورت های متفاوت از هم جدا کرده؛ صفحات را به هم متصل کرده؛ اطلاعات را به صورت علایم و متن داخل صفحه وارد کرده؛ و ظاهر و حسی منسجم به سایت بدهید. مرحله آخر اجرای فرآیند توسعه وب است.

در زمان اجرا شما باید مسیرها و ساختارهای فایلی قابل توسعه ایجاد کنید. برای این کار می توانید از ابزار HTML استفاده کنید. تمپلیت و قالب های جذاب و کاربردی وب سایت نیز می توانند ظاهر و حسی منسجم به سایت شما بدهند.

در ضمن باید به یاد داشته باشید که راه اندازی وبسایت شما بگونه ای باید باشد که در مرورگرهای متفاوت(قابلیت کراس بروزر) و همچنین موبایل(طراحی رسپانسیو وب سایت)، ظاهر و حسی منسجم را حفظ کند.

راه اندازی وبسایت حرفه ای گام به گام گام هفتم: تست و بازنگری

یکی از حیاتی ترین بخش های فرآیند ساخت وب سایت تست کردن و بازنگری است. این مسئله به شما اطمینان می دهد که به هدف نهایی شرکت خود رسیده اید. محدوده های اصلی که باید در این قسمت به آنها رسیدگی شود درک قابلیت عملکردی و استفاده وب سایت از دیدگاه کاربران است.

بعد از بررسی شما باید پیشنهادات سازنده و قابل اجرا در محدوده های دارای مشکل را بررسی و بکار ببرید. تست کردن و بازنگری استراتژیک به شما اطمینان می دهد که وب سایت حرفه ای مطابق با انتظارات کاربران دارید و سایت در راستا با اهداف شرکت عمل می کند.

 گام هشتم: متقاعد کردن بازدیدکنندگان

متقاعد کردن بازدیدکنندگان به اینکه به تجارت آنلاین شما اعتماد کنند نیز یکی از جنبه های مهم راه اندازی یک وب سایت موفق است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که افراد بدون در نظر گرفتن و اطمینان از اعتبار شرکت شما، با شما به تجارت بپردازند. یکی از اولین قوانین در دسترس بودن شرکت شما برای مشتریان است.

مطمئن شوید که وب سایت شما اطلاعات کافی در مورد تاریخچه تجارت شما، تجربه در صنعت شما را بیان کرده و از همه مهم تر اطلاعات تماس به طور کامل در اختیار بازدید کننده قرار داده شده است. اگر افراد بتوانند با شما تماس بگیرند، می توانند مشکلات خود را بیان کرده و راه حل مشکل را دریافت کنند.

اکثر تجارت های جدید از طریق ارتباط موثر وب سایت با شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، تویتر و غیره با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. این روش یکی از راحت ترین کانال ها برای ایجاد حس تعلق داشتن در مشتریان محسوب می شود. شما می توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی سریعاً از خدمات خود بازخورد گرفته و از تجربه کاربران آگاه شوید.

شما می توانید ضمانت نامه ای برا ی محصولات و خدمات خود ارائه کنید. بعد از اعلام ضمانت نامه در وب سایت، می توانید میزان ایجاد اعتماد را در مشتریان خود مشاهده کنید.

البته هیچ چیز نمی تواند بهتر از قرار دادن سابقه کاری محصولات و خدمات در وب سایت، باعث ایجاد اعتماد و اعتبار شود. این کار نه تنها بازنگری بر کیفیت خدمات و محصولات شما به مشتری ارائه می کند، بلکه باعث ایجاد اعتبار اینترنتی و اقتدار شما نیز می شود.

 گام نهم: پیگیری و ارزیابی

موفقیت در ایجاد و راه اندازی وبسایت حرفه ای تنها زمانی امکان پذیر است که شما با مهارت فعالیت وب سایت(ترافیک) را پیگیری کرده و آن را ارزیابی و تحلیل کنید. این مسئله برای پیدا کردن بازدیدکنندگان خاص(مشتریان متعهد) یا تعداد بازدید از هر صفحه در وب سایت شما اهمیت دارد.

در ضمن تحلیل رفتار کاربر در سایت و الگوهای کاربری می تواند به شما داده های کمی در رابطه با موفقیت وب سایت نیز ارائه کند. همین طور بررسی و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان می تواند نقاط ضعف و قوت سایت شما را نیز مشخص کند.

شما می توانید نقاط ضعف را بهبود بخشیده و حیطه های ضعیف و همراه با مشکل وب سایت را اصلاح کنید. بهتر است شما از گزارشات و آنالیتیک های مناسبی استفاده کنید که نمودارهای داده، و جداول ترافیک را نشان می دهند.

این جداول و نمودارها برای تحلیل طولانی مدت سایت مفید هستند. استفاده از این آنالیتیک ها می تواند تغییرات نیازها و تمایلات کاربران در طول زمان را به شما نشان دهد. آگاهی از این تغییرات می تواند به اصلاح و تغییر سایت شما کمک کند.

 گام دهم: حفظ و نگهداری

نگهداری کردن از سایت، بخشی مهمی از ایجاد یک وب سایت حرفه ای است. هر کسی می تواند یک وب سایت راه بیاندازد، اما سایتی موفق است که به خدمات رسانی بهینه خود ادامه دهد.

این مسئله زمانی امکان پذیر است که وب سایت کار خود را شروع کرده و زمانی از آن گذشته باشد. شما باید درک کنید که نگهداری کردن از سایت تنها به نظارت مداوم بر جنبه های عملکردی و زیبایی محدود نمی شود، بلکه همکاری هماهنگ اجزای متفاوت سایت از ویرایشگر گرفته تا ادیتور وارد کننده متون وگرافیک بکار رفته در وب سایت بسیار اهمیت دارد.

در ضمن شما باید مداوم بکلینک ها و کدنویسی و ساختار کل صفحات وب سایت را بررسی کنید. تمام صفحات باید عملکردی بدون اختلال داشته باشند.

telegram
منتظر نظرات خوب شما هستیم!

4 دیدگاه

    • سلام , مهمان