آموزش های طراحی وبسایتسیستم های مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

مقدمه : سیستم مدیریت محتوا یک برنامه کامپیوتری است که می توان با آن انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا، سازماندهی، حذف و همچنین نگهداری از طریق یک رابط مرکزی را با آن تحت وب و اینترنت انجام داد. در مطلبی تحت عنوان فواید طراحی سایت با CMS نسبت به طراحی اختصاصی با قابلیت های کلیدی سیستم مدیریت محتوا آشنا شدیم و در این مطلب می خواهیم در مورد تعریف سیستم مدیریت محتوا یا CMS صحبت کنیم.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

یک سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر تشکیل شده است:

نرم افزار و سیستم مدیریت محتوا (CMA) که به مدیر محتوا یا نویسنده، که ممکن است دانش لازم در مورد زبان HTML را نداشته باشد، اجازه می دهد تا ایجاد، ویرایش و حذف محتوای یک وبسایت را بدون نیاز به تخصص یک طراح سایت، مدیریت کند.
نرم افزار تحویل محتوا (CDA) که با تفسیر و استفاده از آن اطلاعات وب‌گاه را بروز رسانی می کند.

یک سیستم مدیریت محتوا (سیستم مدیریت محتوای وب) یک نرم افزار همراه و یا مستقل برای ایجاد، گسترش، مدیریت و ذخیره محتوا در صفحات وب است. محتوای وب سایت شامل متن، گرافیک، عکس، ویدئو، صدا و کد است که برای نمایش محتوا یا تعامل با کاربر استفاده می شود. مدیریت محتوا نقش زیادی در تجارت امروز دارد و پایه و اساس وبلاگ نویسی، انتشار مقالات، اخبار، توضیحات محصولات و … در وب سایت است.

تاریخچه سیستم مدیریت محتوا

سامانه های سیستم مدیریت محتوا به صورت متن باز از سال ۱۹۹۰ پدیدار شدند. از مهم ترین سامانه های متن باز دنیا جوملا، وردپرس و دروپال می توان اشاره کرد. شما می توانید به راحتی یکی از سامانه های متن باز را روی فضای اینترنت آپلود کرده و اقدام به طراحی  و راه اندازی سایت کنید.

قابلیت های سیستم مدیریت محتوا

در این نرم افزار کارپسند و انعطاف پذیر شما می توانید تمامی چیزهایی که برای انتشار لازم دارید را بیابید و از آن ها به راحتی استفاده کنید، یکی از قابلیت های بسیار خوب سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس (Wordpress) این است که انواع ابزارهای مدیریت و انتشار مطالب با شکل های مختلف و متنوع به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. البته ابزارهایی که می خواهند برای پشتیبانی بهتر به مشتریان خود هزینه های خود را جبران کنند اغلب یک نسخه ی پرمیوم یا سفارشی تر دارند که شما هم می توانید ابزاری با قابلیت پشتیبانی خوب را تهیه کنید و هم به پیشرفت این گونه برنامه ها در نرم افزار سیستم مدیریت محتوا خود کمک کنید. یادتان باشد که پشتیبانی سرویس دهنده های این گونه سیستم ها حرف اول را می زنند.

تنوع  قالب در سیستم مدیریت محتوا

در این گونه برنامه های کاربردی شما می توانید به مخزن عظیمی از قالب های گرافیکی و متنوعی دست پیدا کنید که احتمال وجود نداشتن مورد دلخواه شما تقریبا برابر صفر است! به این معنی که تمامی سلایق و انتخاب های کاربران در آن گنجانده شده و برای افرادی که می خواهند خاص باشند طرح ها و قالب های حرفه ای زیادی وجود دارد. ناگفته نماند که در این گونه قالب های حرفه ای هم شرکت و طراح سازنده هزینه ای برای خرید لایسنس و پشتیبانی از شما مطالبه خواهد کرد که خیال شما از بابت بروز رسانی سایتتان راحت است. پیشنهاد ما هم در کدنویسی به زبان ساده استفاده از قالب های مخزن وردپرس و یا شرکت ها و سایت های معتبر نظیر تم فارست (Theme Forest) است.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟ | کدنویسی به زبان ساده - youcode.ir

سازگاری کامل دیتابیس با سیستم مدیریت محتوا

در این نوع برنامه های کاربردی مدیریت اطلاعات شما تنها کافیست تا اطلاعات ابتدای در مورد دیتابیس خود نظیر : نام دیتابیس، نام کاربری ایجاد شده و رمز عبور آن را وارد نصب کننده هوشمند نرم افزار قرار دهید تا براحتی اتصال سیستم مدیریت محتوا ی سایت شما با بانک اطلاعاتی تان انجام و برقرار شود. این به همینجا ختم نمی شود! و شما می توانید با آسودگی خاطر از امنیت اطلاعات خود در بانک اطلاعاتی موجود در هاست مطمئن باشید و از راهکارهای عملیاتی موجود در سیستم مدیریتی خود استفاده کرده و همچنین پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات را به راحتی و تنها با یک کلیک انجام دهید.

ارتباط عالی با موتورهای جستجوگر

در سیستم مدیریت محتوا تمامی ابزارهای بهینه سازی سایت راهکارهای متنوع و عینی را به شما ارائه خواهند داد تا شما سایتی بهینه شده برای بازدید در موتورهای جستجوگر فراهم شود. به طور مثال سیستم مدیریت محتوا ی وردپرس هم در تنظیمات نصب اولیه و هم در تنظیمات پنل کاربری خود امکاناتی قرار داده تا شما با موتورهای جستجوگر نظیر : گوگل، یاهو، بینگ و … دوست باشید ارتباطی دو طرفه داشته باشید. علاوه بر ابزارهای کمکی مختلفی برای بهینه سازی سایت شما وجود دارد که می توانید از آنها در این نرم افزار مدیریت سایت خود استفاده کنید.

دسته بندی و مدیریت محتوا به طور منظم

در سیستم مدیریت محتوا قوانین و کدهای طراحی شده طوری عمل خواهند کرد تا به شما برای دسته بندی و آرشیو مطالب تان کمک کنند. مطمئنا برای هر کسی مهم است که وقتی برای انتشار مطالب در وب سایت شخصی اش زحمت می کشد، کاری کند تا این مطالب بعد از گذشت زمان در گوشه ای از سایت خاک بخورد و دیگر قابل مشاهده نباشد. این بحث اهمیت دسته بندی و برچسب گذاری و همچنین آرشیو هوشمند سیستم مدیریت محتوا را بیان می کند. علاوه بر این شما می توانید در قالب سایت خود کدها و ابزارهای کاربردی مشخصی را برای اینکار قرار دهید تا کاربران و بازدیدکنندگان بتوانند مطالب ویژه، محبوب، پربیننده، جدید و … را به راحتی ببینند و به آنها دسترسی داشته باشند.

سازگاری کامل با سرویس های وبلاگ

شاید شما هم تا قبل از این فقط از سرویس های وبلاگ رایگان در فضای اینترنت استفاده می کردید و اکنون می خواهید برای خود آستین بالا بزنید و سایت شخصی تان را بر روی دامین و هاست اختصاصی راه اندازی کنید، این خیلی خوب است، شما تصمیم سازنده ای گرفته اید. حال پس تکلیف اطلاعات شما در سرویس وبلاگ تان چه می شود؟!

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟ | کدنویسی به زبان ساده - youcode.ir

نگران نباشید تا می توانید به راحتی با ابزارهای از قبل طراحی و آماده شده تمامی مطلب اعم از متن،تصویر و فایل های چند رسانه ای خود را به سایت جدیدتان با سیستم مدیریت محتوا منتقل کنید و دقیقا همان اطلاعات را بدون هیچ کم و کاستی اینبار در سیستم محتوای جدید مشاهده و ویرایش کنید.

پاسخگویی به نیاز افراد و سازمان ها

شما یک شخص با کلاس کاری بالا و دارای شغلی با هزینه ای میلیونی هستید و طبیعتا متناسب با حرفه خود می خواهید وب سایتی عالی و کاربردی برای شغل خود داشته باشید. به شما تبریک می گوییم!! شما با استفاده از سیستم مدیریت محتوا قدرت کامل برای ایجاد این سایت را دارید و این به خود شما بر می گردد تا بتوانید خود یا طراح سایت شما بتواند این قابلیت ها را برای شما پیاده سازی کند.

ادارات و سازمان های زیادی هستند که باتوجه به نوع کار خود باید یک سایت پویا و کاربردی داشته باشند تا بتوانند خدمات خود را به کاربران و عموم افراد جامعه ارائه دهند، سیستم مدیریت محتوا به اینگونه سازمان ها کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانند از حداقل  اطلاعات و امکاناتی که تا به اکنون داشته اند ، وب سایتی کارآمد، پویا و متنوع را داشته باشند.

ما در کدنویسی به زبان ساده به سراغ سیستم مدیریت محتوا یا CMS وردپرس و آموزش اصول بکارگیری آن برای طراحی سایت شما خواهیم رفت و آموزش های کاربردی و ابزارهای مورد نیازتان را معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

با سیستم مدیریت محتوا آشنا شدید،شما چه وب سایتی را با آن راه اندازی خواهید کرد؟!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

اشتراک در
باخبرم کن
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x