زبان های برنامه نویسی

برنامه ریزی پروژه برنامه نویسی را چطور شروع کنیم

در سلسله مطالب مربوط به چگونگی ایجاد یک پروژه، اینبار می خواهیم روش برنامه ریزی جهت انجام پروژه برنامه نویسی را با هم یاد بگیریم و ببینیم که چگونه می توان طرح ریزی و برنامه ریزی پروژه را برای ایجاد یک برنامه نرم افزاری باید انجام دهیم.پس با ما در این آموزش همراه باشید.

در مطلب قبلی با ایده های کدنویسی ما در چه زمینه ای کاربرد دارد را با هم یاد گرفتیم و در این مطلب می خواهیم گام دوم را که موضوع برنامه ریزی پروژه برنامه نویسی است را شروع کنیم.

برنامه ریزی پروژه برنامه نویسی به روش اصولی

شما تمامی ایده های خود را آماده کرده اید و بی صبرانه می خواهید کار کدنویسی را شروع کنید درسته؟! این یک اشتباه مهلک برای پروژه برنامه نویسی شما است! چرا؟!

چون شما هنوز برنامه ریزی قابل قبولی برای انجام کارهای خود انجام نداده اید و نمی دانید که باید از کجا شروع و به کجا آن را ختم کنید. پس بهتره به جای اینکه با چشمانی بسته پا به این مسیر بگذارید کاملا حواس خود را جمع کنید و برای پروژه برنامه نویسی تان برنامه ریزی کنید.

برای برنامه ریزی پروژه برنامه نویسی مراحل و سطح های مختلفی وجود دارد که شما باید بر روی آنها کار کنید، قبل از هرچیز در این مرحله نیز شما باید انتخاب کنید که چه چیزی باید بسازید و باید برای خود طرح نهایی را تجسم کنید،کدهای برنامه نویسی را در ذهن پرورش دهید و همچنین راهکارها و ابزارهایی که به آنها احتیاج دارید را برای خود آماده کنید و در مهمترین قسمت زمانبندی مدونی را آماده کنید تا بتوانید در موعد مقرر پروژه برنامه نویسی خود را تحویل دهید.

در این قسمت از کار یعنی برنامه ریزی پروژه خود راهکارهای متعددی وجود دارد ما در کدنویسی به زبان ساده بخش به مهمترین و پرکاربردترین آنها اشاره خواهیم کرد که البته این مراحل خیلی ساده و بدون هیچ مشکلی می باشد و شما تنها باید به خوبی هر مرحله را انجام و وارد مراحل بعدی شوید تا متوجه شوید که واقعا چرا برنامه ریزی پروژه برای برنامه نویسی شما مهم است.

تصمیم بگیرید که چه چیزی می خواهید بسازید!

اگر شما به درستی می دانید که چه چیزی را می خواهید بسازید خب می توانید از این مرحله به خوبی بگذرید اما در غیر اینصورت باید با تمرکز بر روی خواسته های خود مشخص کنید که واقعا دنبال چه هستید و چه چیزی را می خواهید بسازید که برای شما و اطرافیان شما قابل استفاده باشد.

برای مثال اگر شما در حال یادگیری یک زبان خارجی مانند انگلیسی و یا چینی هستید چرا یک بازی و یا برنامه جذاب برای یادگیری لغات و افزایش دایره لغات زبان مورد نظرتان نسازید؟! با انجام چنین برنامه های کاربردی نه تنها می توانید برای خودتان استفاده کنید بلکه می توانید آن را برای کسانی که مثل شما به دنبال چنین برنامه ای هستند خوشحال کنید و یا اصلا بتوانید در قالب یک برنامه تجاری برنامه خود را به فروش برسانید…چرا که نه؟!

اگر شما هنوز ایده های کدنویسی مورد نظر خود را پیدا نکرده و نشناخته اید پیشنهاد ما اینست که یکبار دیگر مطلب ایده های کدنویسی ما در چه زمینه ای کاربرد دارد را دقیق تر مطالعه کنید، امیدواریم به چیزی که می خواهید خواهید رسید.

نرم افزار طراحی برنامه نویسی خودتان را انتخاب کنید

یک برنامه و ابزار کامل را برای کلیه نیازهای خود انتخاب کنید که در مورد موضوع و برنامه ریزی پروژه شما کسری و کمبودی نداشته باشد و حتما مطمئن شوید که شما از کار کردن با این نرم افزار راحت هستید و از کار کردن با آن لذت می برید. در مطلب با عنوان طراحی و برنامه نویسی وب با محصولات ادوب می توانید ابزارهای مربوط به کدنویسی و طراحی وب سایت های اینترنتی را انتخاب کنید و با امکانات متنوع این نوع نرم افزارها آشنا شوید.

طراحی پروژه خود را شروع کنید

شاید با خود بگویید وقتی شما ایده ها و ابزارهای مورد نیازتان را آماده کرده اید از لحاظ فنی آماده شروع کدنویسی هستید اما به این معنا نیست که شما باید این کار را انجام دهید. در بعضی از پروژه ها مانند راه اندازی یک وب سایت و یا اپلیکیشن های تحت وب باید قبل از شروع به نوشتن کدنویسی باید آن را به خوبی و سلیقه طراحی کنید، طراحی برای شما لازم است ولی محدودیت خاصی ندارد.

طراحی شما می تواند به بازدید کنندگان شما کمک خوبی کند تا زودتر به چیزی که می خواهند دست یابند، با توانایی های شما بیشتر آشنا شوند، با جلوه های بصری کار شما بیشتر ارتباط برقرار کنند.

اگر همان مثال برنامه زبان خارجی خود را به یاد بیاوریم باید در نظر داشته باشیم که شما به طرحی از کار و برنامه ریزی پروژه خود نیاز دارید تا برنامه کار خودش را به خوبی انجام و همینطور به خوبی هم نمایش دهد که این لازمه طراحی بینظیر شما خواهد بود. البته طراحی های بزرگ برای پروژه های بزرگ بیشتر به چشم خواهند آمد و بیشتر به نوع و سطح کاری برنامه ریزی پروژه برنامه نویسی شما بر می گردد.

کدهای پروژه برنامه نویسی تان را برنامه ریزی کنید

وقتی شما ایده ها و سازوکارهای لازم برای اینکه چه برنامه ای را آماده کردید که بتواند نتیجه نهایی دلخواه تان را به شما بدهد، دیگر وقت آن است تا برنامه ریزی پروژه خود را به سمت طرح ریزی کدهای پروژه خود ببرید. مطمئنا این قسمت مهمترین بخش از برنامه ریزی پروژه شما می باشد، شما باید بیش از هرچیز به سمتی بروید که کدهایی کوتاه و کاربردی در پروژه خود استفاده نمایید. یکی از سایت هایی که می توانید الگوهای بینظیری از آن برای پروژه خود داشته باشید سایت Github است. برای مثال یک پروژه کاربردی در مورد زبان خارجی باید دارای کدها و توابع زیر باشد :

یک تابع برای اضافه کردن لغات جدید و معانی آنها

یک تابع برای فراخوانی لغات اضافه شده

یک تابع باری لود کردن و نمایش لغات در صفحه ی نمایش برنامه

یک تابع برای تایید مراحل اضافه کردن لغات و معانی جدید

یک تابع برای عدم تایید مراحل اشتباه در اضافه کردن لغات جدید

و یک تابع برای ارزیابی و کنترل ۲ مرحل قبل تایید و عدم تایید لغات

برنامه ریزی بر روی کدهای شما می تواند به برنامه تان و کدهای منبع آن کمک کند که قابل فهم تر به نظر برسد و در پایان به شما برای مشاهده نتیجه مناسب کمک شایانی کند.

برنامه ریزی پروژه برنامه نویسی را چطور شروع کنیم | کدنویسی به زبان ساده - youcode.ir

موارد جانبی اضافی پروژه خود را پیاده سازی کنید

این قسمت از برنامه ریزی پروژه شما کاملا قابل درک است که باید برای جوانب و ابعاد اضافی پروژه خود فکری کنید، به طور مثال وقتی شما می خواهید وبسایتی شخصی و یا تجاری را طراحی کنید باید این را خوب بدانید که قبل از هر چیز باید دامنه و آدرس اینترنتی متناسب با موضوع کار و پروژه خود را انتخاب کنید و طبیعتا به فکر تهیه کردن یک فضای میزبانی هاست باشید که نیازهای شما برای پروژه تان را برطرف کند.

پروژه برنامه نویسی خود را تدوین و فرموله کردن کنید

اگر پروژه شما بلند پروازانه است، پس باید بدانیم که زمانی بیشتری از شما خواهد گرفت و این دلیل خوبی برای اینست که شما کدها و ایده های برنامه نویسی تان را فرموله کرده و به خوبی تدوین کنید.

به طور مثال شما می توانید این قرار را با خود بگذارید که در ساعاتی مشخص در طول شبانه روز بر روی تحقیق و یادگیری بیشتر بگذارید و سپس بعد از تحقیق کامل شروع به کدنویسی کنید و بعد از خطا یابی کدهای خود را انجام دهید و در آخر هم آن را به پایان رسانید.

زمانبندی پروژه شما کلید موفقیت تان برای کامل کردن اصولی برنامه مورد نظرتان است،پس ساده از کنار آن نگذرید.

برنامه ریزی پروژه شما تکمیل شده است؟!

شما در پایان مراحل فوق باید یک برنامه ریزی مدون و کامل را داشته باشید،همانطور که ملاحظه کردید ما یاد گرفتیم که چگونه ایده های خود را جمع آوری کنیم سپس نرم افزار کدنویسی دلخواه مان را انتخاب کنیم و طراحی لازم برای پروژه مان را با سلیقه انجام دهیم و در آخر موارد جانبی و زمانبندی پروژه را انجام دهیم.

شما هم توانستید زمانبندی پروژه خود را به خوبی انجام دهید؟!تجربیات خود را به ما بگویید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

اشتراک در
باخبرم کن
guest
5 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x