مراحل طراحی سایت – آموزش صفر تا صد راه اندازی وبسایت
امروزه دیگر اکثر کسب و کارهای سنتی، جای خود را به کسب و کار های اینترنتی داده اند. از طرفی با توجه به رشد فراوان اینترنت در دنیا و دسترسی آسان کاربران به اینترنت، بسیاری از مردم دنیا شروع به کسب درآمد از اینترنت کرده اند. حالا این کسب درامد می تواند به صورت فعالیت در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام باشد و یا از طریق راه اندازی سایت و استارتاپ ها.
تمام این روش ها می توانند قابل درآمد زایی باشند. البته ناگفته نماند که درآمد از اینترنت می تواند به قدری زیاد باشد که شاید باورکردنش برای شما سخت باشد، فقط کافی است که به شیوه صحیح از این فضای دیجیتال استفاده کنید.
در این مقاله قصد داریم مراحل طراحی سایت را به شکل پایه ای و از صفر به شما آموزش دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.
مراحل طراحی سایت
برای شروع به راه اندازی یک وبسایت باید چند مرحله کلی را طی کنید که این موارد را به همراه جزئیات آن در ادامه باهم بررسی می کنیم.
1. برنامه ریزی سایت
مرحله اول راه اندازی یک وب سایت شامل انتخاب موضوع، تحقیق در مورد رقبا، تعریف مخاطب و نیازهای آنها، تعیین اهداف خود برای سایت، برنامه ریزی استراتژی محتوایی برای پشتیبانی سایت و در نهایت طرح تبلیغاتی است که همراه با محتوا کار می کند.
برای یادگیری طراحی سایت با کدنویسی (مثل استفاده از زبان های برنامه نویسی html، css و php) یا بدون کدنویسی (مثل استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس) می توانید از مجموعه آموزش های فرادرس در این زمینه استفاده کنید. این مجموعه شما را از سطح مقدماتی تا پیشرفته برای طراحی سایت آماده می سازد:
تحلیل رقبا
رقبای مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا و لیستی از نقاط قوت و ضعف آنها تهیه کنید. تحلیل رقبا در این مرحله صرفاً در مورد درک نوع نبردی است که سایت شما وارد آن می شود. نقاط ضعف رقبا مهم هستند، زیرا نشان دهنده فرصت هایی است که شما برای انجام کارهای بهتر دارید. برای مثال می توانید با بررسی برخی فاکتورهای سئو در سایت رقبا، به نقاط سئوی سایت آنها پی ببرید و شما آن موارد را درسئوی سایت خود رعایت کنید.
مخاطبان خود و نیازهای آنها را تعریف کنید
در مراحل طراحی سایت، شناسایی نیاز مردم برای طراحی استراتژی تولید محتوا و طراحی ویژگی های سایت اهمیت زیادی دارد.
اهداف سایت را تعریف کنید
اهداف سایت شما بر تولید محتوا و نوع طراحی سایت تأثیر زیادی می گذارد.
استراتژی محتوا
تمام مراحل قبلی برای اطلاع از نحوه طراحی استراتژی محتوایی سایت ذکر شدند. نکته مهم این است که استراتژی محتوا را باید در کنار استراتژی لینک سازی داخلی و خارجی سایت که مربوط به بحث سئو است طراحی کنید.
طرح تبلیغاتی
برای طرح تبلیغاتی سایت خود باید به این نکات توجه داشته باشید:
- آیا محتوای شما به قدری جذاب هست که منابع دیگر در سطح وب به سایت شما لینک بدهند؟
- بازاریابی شبکه های اجتماعی شما تا چه حد در کنار بازاریابی محتوایی شما موثر واقع می شود؟
توجه داشته باشید که سایت های موفق، هم به صورت آنلاین و هم آفلاین تبلیغ می شوند.
2. انتخاب هاست و دامین
انتخاب نام دامنه (Domain Name) یا دامین مناسب برای وب سایت شما موضوع مهمی است. به طور کلی دو نوع نام دامنه وجود دارد:
- دامنه برند: زمانی که شما کسب و کاری دارید که دارای یک نام یا برند تجاری است و این نام را روی دامنه سایت خود قرار می دهید. نام تجاری می تواند بر اساس نام یا نام خانوادگی موسس سایت یا هر چیز دیگری باشد.
- دامنه دارای کلمات کلیدی: این نوع دامنه ها می توانند قدرتمند باشند، زیرا بازدیدکنندگان سایت تمایل دارند چیزی که در در کلمه کلیدی دامنه وجود دارد را در سایت بیابند. یک دامنه با دو کلمه کلیدی (مثل FalafelKing یا DreamDress) می تواند نرخ رشد مشتریان وبسایت شما را بالا ببرد.
سایر نکاتی که باید در انتخاب نام دامنه سایت خود در نظر بگیرید به شرح زیرند:
- نام دامنه ای انتخاب کنید که به راحتی خوانده و به خاطر سپرده شود و از نام های پیچیده یا طولانی اجتناب کنید.
- نامه دامنه ای انتخاب کنید که برای طولانی مدت قابل استفاده باشد و مجبور به تغییر آن در آینده نباشید. گاهی اوقات استفاده از نام های کلی یا نام هایی که کمتر خاص هستند به سایت اجازه می دهد تا با انعطاف پذیری بیشتری رشد کند.
هاست و دامین چیست ؟
در واقع هاست یک سرور است که تمامی اطلاعات سایت شما روی آن پیاده سازی می شود و به طور کلی می توان گفت که هاست، قلب سایت شماست و باید آن را از شرکت های هاستینگ خریداری کنید.
دامین نیز همان آدرس سایت شماست. به طور مثال tazetarinha.com یک دامین است که کاربر با سرچ کردن این ادرس وارد سایت شما می شود. برای مدیریت هاست سایت خود باید از پنل های مدیریت هاست مثل Cpanel و DirectAdmin استفاده کنید. برای یادگیری نحوه کار با Cpanel می توانید از مجموعه آموزش زیر در فرادرس استفاده کنید:
3. طراحی ساختار سایت
این قسمتی از مراحل طراحی سایت است که بسیاری از کسبوکارها به دلیل برنامهریزی ضعیفی که روی مراحل اولیه طراحی سایت انجام داده اند، در آن شکست می خورند. اولین نکته ای که در این مرحله باید در نظر بگیرید، ترسیم ساختار سایت است. شما باید چیزهایی که قرار است در سایت خود قرار دهید را به طور جزئی مستندسازی کنید.
این چیزها همان خدمات و محصولاتی هستند که به بازدیدکنندگان سایت ارائه می دهید. به این مرحله، مرحله ی طبقه بندی یا دسته بندی موضوعات سایت گفته می شود.
4. طراحی سایت
در بخش طراحی اصلی سایت، سه سطح طراحی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:
- سطح کلی سایت
- سطح دسته
- سطح صفحات وب
این سطوح شامل موارد زیر می شود:
- انتخاب سیستم مدیریت محتوا: بعد از خرید و انتخاب هاست و دامین و طراحی ساختار اولیه، نوبت آن است که سیستم مدیریت محتوا یا CMS خود را انتخاب کنید. بهترین و پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس است که بیش از 80 درصد سایت های موجود با آن راه اندازی شده اند. وردپرس بسیار کاربر پسند و استفاده از آن بسیار راحت است.
- خصوصیات ناوبری (Navigation) سایت: ناوبری سایت به این معناست که تمام عناصر درون سایت به گونه در کنار هم چیده شوند که حرکت و جابجایی بین آنها برای بازدیدکنندگان سایت راحت باشد. هدر، فوتر و سایدبار سایت از بخش های مهمی هستند که باید در این خصوص به درستی طراحی شوند. برای این منظور باید با اصول طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) آشنا شوید.
- استفاده از ابزارهای عملکردی و کاربردی روی سایت: انتخاب ابزارهای کاربردی برای سایت شما موضوع مهمی است. از جمله این ابزارها می توان به فرم های تماس، ابزار ضد هک، ذخیره سازی، فرم های انتخاب خبرنامه، مدیریت اشتراک خبرنامه، افزونه های سئو، ابزارهای پشتیبان گیری، ابزارهای تجزیه و تحلیل.
- طراحی قالب سایت: برای ساخت و طراحی قالب سایت هم می توانید از قالب های آماده استفاده کنید و هم اینکه از برنامه نویسان وب بخواهید که برای شما قالب طراحی کنند.
5. قرار دادن محتوا درون سایت
در این مرحله از مراحل طراحی سایت، بعد طراحی و پیاده سازی اولیه، نیاز دارید تا محتواهای موردنظر خود را در بخش های مختلف سایت قرار دهید. این محتوا می تواند شامل معرفی محصولات و خدمات شما باشد و یا محتوای صفحات اصلی مثل تماس با ما، درباره ما و مقالات وبلاگ. توجه کنید که محتواگذاری در سایت باید طبق استراتژی محتوایی انجام گیرد.
6. مارکتینگ و سئوی سایت
در مرحله آخر باید وارد فاز مارکتینگ یا بازاریابی سایت و سئوی آن شوید. این مرحله یک فرآیند همیشگی است که باید همواره روی سایت انجام دهید تا مشتریان جدید جذب کنید و مشتریان فعلی خود را حفظ کنید. همچنین سئو (SEO) به معنی بهینه سازی موتور جستجو است و باعث می شود که سایت شما در بین سایت رقبایتان در نتیج بالاتری در جستجوی گوگل، به کاربران نمایش داده شود.
آموزش کسب درآمد از سایت
شما با توجه به حوزه کاری خود، مدل های مختلفی برای کسب درآمد از سایت پیش رو خواهید داشت. در اینجا سعی می کنیم چند مدل از روش های کسب درامد که بسیار پرکاربر است را به شما معرفی کنیم.
1. کسب درآمد از سایت فروشگاهی
همانظور که از نام آن پیداست، کسب درآمد از سایت های فروشگاهی فقط به واسطه فروش محصولات در سایت امکان پذیر است. برای این منظور شما ابتدا باید یک درگاه پرداخت آنلاین برای خود ثبت کنید و از سایت اینماد، مجوز اعتماد الکترونیکی بگیرید تا اعتماد کاربران خود را بیشتر جلب کنید.
بعد از آن محصولات خود را وارد سایت کنید و بعد از طریق تبلیغات و یا موتور های جستجو، ورودی بگیرید (منظور از ورودی همان ورد کاربران به سایت شماست) و کاربر بر اساس نیازش از محصولات شما خرید کند.
2. کسب درآمد از سایت های خبری یا مجله ای
کسب درآمد از سایت های خبری کمی سخت و پیچیده است، چون در سایت های خبری چیزی برای فروش ندارید و باید آنقدر کاربرهای زیادی به سایت شما سر بزنند تا بتوانید از آن ها به کسب درآمد برسید.
برای مثال اگر یک سایت فروشگاهی روزانه 100 نفر بازدید کننده داشته باشد، ممکن است از این 100 نفر 10 نفر از آن خرید کنند اما یک سایت خبری باید بازدید روزانه زیادی داشته باشد تا بتواند از طریق نمایش تبلیغات، کسب درآمد کنند. در ادامه برخی از روش های کسب درآمد از سایت خبری را برایتان شرح می دهیم:
نمایش تبلیغات کلیکی
در روش تبلیغات کلیکی باید در یکی از آژانس های تبلیغاتی ثبت نام کنید و کدهای تبلیغاتی سایت های دیگر را در محل مناسبی از سایت خود قرار دهید و به ازای هر کلیکی که از سایت شما روی آن تبلیغات شود، به شما پول پرداخت می شود.
اجاره جایگاه تبلیغات
این روش مخصوص سایت هایی است که خود را اثبات کرده اند و بازدید زیادی در طول روز دارند. در این روش سایت ها قسمت هایی از سایت خود را که برای تبلیغات در نظر گرفته اند به صورت هفتگی یا ماهانه در اختیار بنر تبلیغاتی سایت های دیگر می گذارند.
بک لینک و رپورتاژ آگهی
بک لینک ها یا همان تبلیغات متنی بیشتر مورد استفاده سئویی دارند. ناشر ها جایگاهی برای این نوع تبلیغات در نظر می گیرند و به صورت ماهانه یا هفتگی تبلیغات متنی مشتری ها را در سایت خود قرار می دهند. اما رپورتاژ آگهی نوعی جدید از تبلیغات هستند که به صورت متن نوشته می شود. در آن متن به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصولی تبلیغ می شود و یا پیامی به اشتراک گذاشته می شود.
کلام آخر در مورد مراحل طراحی سایت
با تشکر از اینکه که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، فراموش نکنید که کسب وکار های سنتی دیگر رونق قبل را ندارند و همه به کسب درآمد اینترنتی روی آورده اند.
اگر شما هم می خواهید کسب درآمد اینترنتی خود را شروع کنید از همین امروز به فکر باشید. در ادامه ضمن اروزی موفقیت برای شما، پیشنهاد می کنیم اگر قصد راه اندازی سایتی را دارید حتما از آموزش های دیجیتال مارکتینک فرادرس استفاده کنید تا مشتریان سایت خود را افزایش دهید: