سیستم عامل اندروید

تاریخچه و تعریف اندروید به زبان ساده

تاریخچه و تعریف اندروید به زبان ساده

مقدمه : تاریخچه و تعریف اندروید : به زبان ساده آندروید سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از ۳۰ کمپانی معروف پشتیبانی می شود.

آندروید اوپن سورس است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند.

تعریف : اندروید سیستم عاملی متن باز است برای گوشی های هوشمند (Smartphone) و کامپیوتر های دستی (PDA) و تبلت ها (Tablets) که توسط “Open Handset Alliance” و “Google” ساخته شد. این سیستم عامل دارای ۱۲ میلیون کد است که ۳ میلیون آن XML و ۲٫۸ میلیون خط زبان C و همچنین ۲٫۱ میلیون آن جاوا می باشد.

در سال های آینده اندروید در میلیون ها سیستم همراه موبایل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شاید برخی به اشتباه فکر کنند که اندروید یک پلتفرم سخت افزاری است. ولی اندروید تنها یک سیستم عامل است که دارای یک رابط کاربری غنی و کاربر پسند است و دارای توابعی برای مدیریت تماس های تلفنی است و همچنین برنامه های کاربردی و سودمندی برای کاربران نهایی دارد و کتابخانه هایی از کد برای راحتی کار برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار دارد و از چند رسانه ای هم خوب پشتیبانی می کند.

تاریخچه و تعریف اندروید
زبان جاوا – زبان رابط کاربری اندروید

زبان های تشکیل دهنده اندروید

سیستم عامل اندروید دارای ۱۲ میلیون کد است که ۳ میلیون آن XML و ۲٫۸ میلیون خط زبان C و همچنین ۲٫۱ میلیون آن جاوا می باشد.

در ادامه مطلب تاریخچه و تعریف اندروید با ما همراه باشید…

معنی و تلفظ صحیح اندروید چیست؟

تعریف : در واقع اندروید یک کلمه یونانی بوده و متشکل شده است از دو کلمه :

Andros : به معنی انسان

Oid : به معنی شبیه ، مشابه

پس Android یعنی انسانی مصنوعی و یا همان آدم آهنی و یا ربات انسان نما.

بنابر ترجمه واژه‌نامهٔ کمبریج، اندروید این‌گونه تعریف شده‌است: «یک ربات (ماشینی که به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شود) که به گونه‌ای ساخته شده تا شکل ظاهری شبیه به انسان داشته باشد.» بنا بر این تعریف شاید بتوان کلمه ربات انسان نما را ترجمهٔ مناسبی برای این واژه در نظر گرفت.

تاریخچه و تعریف اندروید

تاریخچه و تعریف اندروید

تلفظ صحیح این کلمه بر اساس واژه‌نامهٔ کمبریج در هر دو گویش آمریکایی و بریتانیایی اندروید (/ˈæn.drɔɪd/) می‌باشد و در هیچ‌کدام از این گویش‌ها حرف ‘آ’ در ابتدای این کلمه به کار نمی‌رود.

تعریف اندروید

Android یعنی انسانی مصنوعی و یا همان آدم آهنی و یا ربات انسان نما.

تاریخچه : در اوت ۲۰۰۵، گوگل شرکت اندروید واقع در پالو آلتو، کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط اندی رابین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد.

اندی رابین مدیر عامل اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد.[۲] تیم اندروید به رهبری رابین فعالیت خود را برای تولید سکوی تلفن همراه مبتنی بر هسته لینوکس آغاز کردند و نتیجه اولیه این پروژه در نشست خبری شرکت گوگل در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۷، مطرح کردن اتحادیه گوشی باز بود.

۳۴ شرکت فعال در زمینه تولید نرم‌افزار، تولید تلفن‌های همراه، اپراتور تلفن همراه و تولیدکننده نیمه رساناها و پردازنده‌های تلفن همراه اعضای بنیان‌گذار این اتحادیه بودند. در میان نام‌های مشهور در بین اعضای مؤسس، شرکت‌هایی چون سامسونگ، ال‌جی الکترونیکس، موتورولا، اچ‌تی‌سی، تی-موبایل، ان‌تی‌تی دوکومو، اینتل، انویدیا، تگزاس اینسترومنتس، کوالکام، برودکام، تلفونیکا، اسپرینت، ای‌بی و البته گوگل به چشم می‌خوردند.

اریک اشمیت مدیر ارشد اجرایی گوگل در این مراسم گفت: «اعلام امروز بسیار جاه‌طلبانه‌تر از معرفی تنها یک تلفن گوگلی است که در چند هفته اخیر توسط رسانه‌ها پیش‌بینی شده بود. از دیدگاه ما سکویی که ما ارائه کرده‌ایم، هزاران تلفن گوناگون را به بازار روانه خواهد کرد.» نخستین گوشی مبتنی بر اندروید توسط شرکت اچ‌تی‌سی با همکاری تی-موبایل تولید شد.

این گوشی که به فاصله کمتر از یک سال از تشکیل اتحادیه گوشی باز یعنی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ تولید شد، در بازارهای مختلف به نام‌های اچ‌تی‌سی دریم، تی-موبایل جی۱ و ارا جی۱ به بازار عرضه گردید.

۹ دسامبر ۲۰۰۸ چهارده عضو جدید از شرکت‌های صنعت تلفن همراه جهان به اتحادیه گوشی باز پیوستند. در بین این نام‌ها باید به سونی اریکسون، اریکسون، توشیبا، ایسوز، گارمین، هواوی و آرم هولدینگز اشاره کرد.

روند پیوستن شرکت‌های بزرگ به اتحادیه تا به امروز نیز ادامه داشته‌است و شرکت‌هایی چون ایسر، آلکاتل، لنوو، شارپ، فاکس‌کان، ان‌ای‌سی، کیوسرا، ان‌ایکس‌پی، اس‌تی-اریکسون، مارول، زدتی‌ئی و دل نیز از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که به جمع پشتیبانی‌کنندگان اندروید پیوسته‌اند.

فیلم علمی و تخیلی Android

تاریخچه و تعریف اندروید
فیلم سینمایی Android محصول امریکا – سال ۱۹۸۲

Android یک فیلم علمی-تخیلی آمریکایی و محصول سال ۱۹۸۲ است. این فیلم به کارگردانی ارون لیپستات و با بازیکلاز کینسکی است. این فیلم درباره دکتر Daniel و دستیارش Max 404 است که در سال ۲۰۳۶ در یک آزمایشگاه فضایی دارن رو یک پروژه غیر قانونی اندروید (ربات انسان نما) کار میکنند. دلم نمی خواد کامل تعریف کنم بهتره خودتون این فیلم علمی – تخیلی جذاب رو تماشا کنید.

نسخه های اندروید از ابتدا تاکنون :

نسخه نام نسخه ترجمهٔ فارسی
نام نسخه
نمای نسخه تاریخ انتشار
۱٬۰ alpha
▬▬▬
۲۳ دسامبر ۲۰۰۸
۱٬۱ beta
▬▬▬
۹ فوریه ۲۰۰۹
۱٬۵ «Cupcake» «کیک فنجانی» ۳۰ آوریل ۲۰۰۹
۱٬۶ «Donut» «دونات» ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹
۲٬۰ و ۲٬۱ «Eclair» «نان خامه‌ای»
Nexus one home screen 21.png
۲۶ اکتبر ۲۰۰۹
۲٬۲ «Froyo» «ماست یخ‌زده»
AndroidFroyo2.2Screenshot.jpg
۲۰ می۲۰۱۰
۲٬۳ «Gingerbread» «نان زنجبیلی»
Android screenshot.png
۶ دسامبر ۲۰۱۰
۳٬۰–۳٬۱ و ۳٬۲ «Honeycomb» «کندوی عسل»
Android 3.0 SDK Block Screen.png
۲۲ فوریه ۲۰۱۱
۴٬۰ «Ice Cream Sandwich» «ساندویچ بستنی»
(در برخی منابع: بستنی حصیری)
Android 4.0.png
نوامبر ۲۰۱۱
۴٬۱ «Jelly Bean» «آب‌نبات ژله‌ای»
Android 4.1 on the Galaxy Nexus.jpeg
ژوئیه ۲۰۱۲
۴٬۲ «Jelly Bean» «آب‌نبات ژله‌ای»
اکتبر ۲۰۱۲
۴٬۳ «Jelly Bean» «آب‌نبات ژله‌ای»
Android 4.3 Jelly Bean on Nexus.png
ژوئیه ۲۰۱۳
۴٬۴ «KitKat» «کیت کت (نوعی شکلات)»
Android 4.4.2.png
اکتبر ۲۰۱۳
۵٬۰ «Lollipop» «آبنبات چوبی» ۵ ژوئیه ۲۰۱۴[۶]
۶٬۰ «Marshmallow» «پف‌نبات»
اکتبر ۲۰۱۵

خب عزیزان فکر می کنم در جایگاه تاریخچه و تعریف اندروید توانستیم اطلاعات خوبی را برای شما آماده کنیم، ان شاء الله در مطالب بعدی ویژگی های کلیدی و مهم این سیستم عامل قدرتمند و کاربردی را برای شما توضیح خواهیم داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

اشتراک در
باخبرم کن
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x