بررسی و معرفی

دانلود سورس کد رایگان قالب فروشگاهی و فرم عضویت و ورود به سایت

در تمامی بخش هایی که در زندگی روزمره خود میبینیم بخشی از ساختار و چارچوب تشکیل دهنده آن دارای قواعد و اصول بنیادی برای شکل گرفتن و نظم بین اجزا وجود دارد. این قواعد برنامه نویسی شده براساس منطق و فهم سازمان یافته ای تشکیل شده اند که به آن الگوریتم برنامه نویسی شده می گوییم.

با استفاده از دانلود سورس کد مربوط به این الگوریتم ها می توانیم با این ساختار آشنا شویم و کلیات تشکیل دهنده ی یک برنامه و نرم افزار برنامه نویسی شده را تشریح کنیم. در ادامه این مقاله می خواهیم با قواعد ساخت کدهای سازنده یک برنامه که الگوریتم برنامه نویسی است آشنا شویم و به شرح کامل انواع الگوریتم های نرم افزاری بپردازیم.

الگوریتم Algorithm چیست؟

به بیانی ساده می توان گفت که الگوریتم به مفهومی می گویند که کلیه ی مسائل و سوالات را با بهره بردن از دستورات و روش های پشت سرهم با کمک تحلیل های منطقی و ریاضی بررسی می کند.

الگوریتم برنامه نویسی چیست؟ دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

بعد از بررسی و تحلیل مسائل با استفاده از الگوریتم می توانیم آنها را به آسانی حل کنیم و سپس به یک زبان قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل کنیم و در آخر این کدها را به یک زبان سطح پایین یا زبان ماشین رایانه تبدیل کنیم.

مثال : یک مثال ساده برای تعریف الگوریتم می تواند در مورد سیستم نمره دهی برای دانشجویان یا دانش آموزان یک کلاس در مدرسه است.

وقتی داده های ورودی به این الگوریتم که همان نمره ها هستند را به آن وارد می کنیم، الگوریتم برنامه نویسی شده می داند که باید چطور نمره ها را در کنار هم قرار داده و معدل دانش آموز را محاسبه و در خروجی چاپ کند.

به بیانی دیگر یک الگوریتم یک مجموعه متناهی از دستورات بوده که با یک ترتیب مشخص اجرا می شود و مسائل را حل می کند.

این الگوریتم با ساختار خود روش مرحله به مرحله برای حل یک مسئله را پیدا می کند و به ما نشان می دهد.

با در اختیار داشتن و دانلود سورس کد مربوط به مراحل انجام یک الگوریتم می توانیم آن را برای انواع کاربردها و مسائل مختلف بکار بگیریم و در زندگی شخصی و کاری خود اجرا کنیم.

بدرستی که الگوریتم برنامه نویسی ساده و پیچیده ای که تا بحال ایجاد شده اند یک وظیفه مشخص دارند که آن هم ساده سازی سیستم ها و آسان کردن روش های سخت است تا انسان ها زندگی راحتتری در کلیه ی امور شخصی و کاری خود داشته باشند.

نکته : ذکر یک نکته مهم است که برای اجرای درست یک الگوریتم کدنویسی شده، دستورات باید با ترتیب مشخصی که تعیین شده است اجرا شوند چون در غیر اینصورت حتما با مشکل و خطا مواجه خواهیم شد.

انواع الگوریتم های رایانه ای هستند که از این قاعده پیروی می کنند که در صورت اجرای نامرتب و غیر صحیح دستورالعمل ها به خوبی کار نمی کنند و کمیت های خروجی از سورس کد الگوریتم، معتبر نخواهد بود.

فلوچارت چیست؟

بعد از تعریف الگوریتم به عنوان فرآیندی برای حل مسئله به صورت گام به گام که به نتیجه مورد نظر ما خواهد رسید، نوبت به نمایش الگوریتم می رسد. اینجاست با عبارت فلوچارت آشنا می شویم.

تعریف : فلوچارت به طرح نمایشی همراه با اشکال هندسی برای بیان واضح و بهتر الگوریتم گفته می شود.

در فلوچارت به جای نوشتن توضیحات زیاد، به صورت خلاصه با اشکال هندسی که غالبا به صورت دایره، بیضی، مربع، مثلت و لوزی است به بیان بخش ها و مراحل الگوریتم می پردازیم.

الگوریتم کدنویسی چیست؟ - دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

آشنایی با شیوه کار الگوریتم ها با ذکر مثال

شاید هنوز برای ما گنگ و پیچیده باشد که کار یک الگوریتم چیست و چطور با این عنوان باید دستورات را ساده سازی کنیم؟

مثال اول : برای درک بهتر کار الگوریتم ها و شناخت سورس کد مربوطه جهت برنامه نویسی آنها می خواهیم مثالی در مورد نحوه پخت یک نان در نانوایی را معرفی کنیم.

با استفاده از آموزش برنامه نویسی فرادرس می توانید به اصول و چارچوب هایی که یک برنامه نویس حرفه ای باید انجام دهد مسلط شوید.

همه ی ما در مورد تهیه و پخت نان اطلاعات کافی داریم هرچند تابحال نان نپخته باشیم ولی روش های مربوط به ساخت آن را می دانیم. خب بیایید اینبار با نگاه سیستمی، الگوریتم پخت نان را برای نوشتن سورس کد الگوریتم آن بررسی کنیم :

  • شروع
  • تهیه مواد لازم (آب، آرد و …)
  • مخلوط کردن مواد
  • ورز دادن و هم زدن
  • تخمیر اولیه
  • گاز زدایی خمیر
  • تقسیم بندی و چانه کردن
  • شکل دادن خمیر با آب
  • تخمیر ثانویه
  • پخت نان
  • خنک کردن و مصرف
  • پایان

تمامی بخش های مربوط به تهیه یک نان به ترتیب در بالا آمده است و همانطور که گفته شد یکی از کارهای الگوریتم این است که باید مراحل را به ترتیب و نظم مشخصی پشت سرهم بیاورد تا نتیجه نهایی به درستی حاصل شود.

مثال دوم : همه ی ما یکبار هم شده حتما مربا میل کرده ایم فرقی نمی کند که چه نوع مربایی باشه مربای آلبالو یا هویچ و … ولی ساز و کار تهیه آن تقریبا مشابه هم هستند.

حال می خواهیم با ارائه مثال به صورت تصویری همراه با فلوچارت نحوه ی ساخت یک مربای هویج را به طور کامل و از نگاه الگوریتمی بررسی کنیم.

الگوریتم کدنویسی چیست؟ - دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، در این الگوریتم که شیوه ی نمایش مشخصی را برای کلیه ی بخش ها در نظر گرفته ایم می توان مراحل ساخت یک مربای هویج را گام به گام و پشت سرهم تحلیل کنیم.

فکر کنم قدری با شیوه ی کار الگوریتم ها برای کدنویسی و برنامه ریزی نحوه انجام کارها برای یک سیستم کامپیوتری آشنا شدید.

در حقیقت با دانلود سورس کد مربوط به هر الگوریتم برنامه نویسی می توانیم به روش ساخت و انجام هر عملی بپردازیم.

یکی از زبان های برنامه نویسی که یادگیری آن آسان است و می توانید بعد از طراحی الگوریتم به برنامه نویسی پروژه خود با یک زبان تخصصی بپردازید، زبان برنامه نویسی پایتون است که می توانید از طریق لینک زیر آموزش آن را مشاهده کنید.

مهمترین مولفه ها در طراحی سورس کد الگوریتم

سوال مهم در این بخش بعد از دانلود سورس برنامه یک الگوریتم اینست که مهمترین نکات و مولفه ها در هنگام طراحی و نوشتن یک الگوریتم چیست؟

در ادامه به بیان نکات ضروری و لازم در پاسخ به سوال فوق می پردازیم :

  • همیشه باید مراحل طراحی الگوریتم به ترتیب و پشت سرهم باشد.
  • شیوه ی طی کردن مراحل اجرای الگوریتم از بالا به پایین باشد.
  • کلیه ی موارد ضروری و مهم را باید اعمال کنیم و در طراحی آنها را بکار بگیریم.
  • نباید جزئیات غیر ضروری را در نوشتن الگوریتم بیان کنیم.
  • مراحل سورس کد الگوریتم باید تا حد ممکن ساده و البته کامل باشند.
  • با زبان ساده و قابل فهم برای همه، طراحی الگوریتم را انجام دهیم.
  • در هر سورس کد الگوریتم یک نقطه شروع وجود دارد ولی چند پایان می تواند داشته باشد.
  • یک الگوریتم باید جامعیت داشته باشد به گونه ای که به هر حالتی پاسخگو نیاز باشد.
  • در سورس کد الگوریتم از نوع محاسباتی به اولویت عملگرهای ریاضی دقت شود.

ویژگی های یک الگوریتم چیست؟

بعد از اینکه در مورد نکات نوشتن الگوریتم ها به خوبی مطلع شدید اینبار باید از ویژگی ها و خصوصیات اصلی یک الگوریتم برنامه نویسی بیشتر بدانید.

در ادامه به معیارهای مهم از الگوریتم ها که همه آنها باید رعایت کنند می پردازیم :

دریافت ورودی : هر الگوریتم همانطور که گفته شد باید مسیری برای دریافت ورودی داشته باشد تا بتواند با کار و پردازش بر روی ورودی هایی که به آن داده می شود، نتیجه مورد نظر را تولید کند.

تحویل خروجی : بعد از بخش ورودی طبیعتا جهت ماحصل کار پردازش باید حداقل یک خروجی برای نمایش داشته باشیم که آن نتیجه ی عملیات انجام شده می باشد.

داشتن قطعیت : کلیه ی الگوریتم ها در سورس کد خود باید با یک زبان بدون ابهام و کاملا دقیق بیان شوند.

به این معنی که کلیه ی دستورات داده شده بعد از دانلود سورس کد الگوریتم مشخص شده باید به شکلی قابل انجام باشند و نتیجه دلخواه ما را تحویل دهند.

به طور مثال نمی توانیم در بخشی از یک الگوریتم عملیات ریاضی، دستور تقسیم یک عدد بر صفر را بدهیم چون اینکار از نظر ریاضیات قابل انجام نیست و با خطا همراه است.

ایجاد محدودیت : همانطور که در بخش نکات طراحی گفتیم، هر سورس کد الگوریتم باید دارای نقاط شروع و پایان مشخص باشد که به نوعی این یک محدودیت در تعریف الگوریتم است.

در هر کدام از بخش های الگوریتم باید یک سری مراحل مشخص و همراه با پایان داشته باشیم و مسیر بی انتها نداشته باشیم به این معنی که زمان انجام یک الگوریتم باید مشخص و بهتر است که کوتاه باشد.

از جمله زبان های کدنویسی که برای ساخت پروژه ها و نرم افزارهای مختلف از آن استفاده می شود و می توانید با دانلود سورس برنامه های مختلف با آن شروع به برنامه سازی کنید، زبان برنامه نویسی سی شارپ است که می توانید آموزش تخصصی آن را در لینک زیر مشاهده کنید.

الگوریتم برنامه نویسی چیست؟

الگوریتم برنامه نویسی چیست؟ دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

در حال حاضر هیچ بخشی از جامعه و زندگی روزمره ما نیست با کامپیوتر همراه نشده باشد. برای اینکه کوچکترین مسائل را به شکل دیجیتالی و سیستمی در بیاوریم باید آنها را به شیوه ی الگوریتمی تبدیل کنید و سورس کد لازم را جهت اجرا به رایانه تحویل دهیم.

تمامی نرم افزارهای کاربردی که می شناسیم از برنامه های ساده نوشتاری گرفته تا برنامه های مهندسی و گرافیکی در ابتدا باید دارای یک الگوریتم مشخص و عملیاتی باشند تا با طراحی آنها و دانلود سورس کد ایجاد شده نرم افزار را به مرحله ی تولید برسانیم.

تعریف : در نتیجه برای روش منطقی و ایجاد راه حل ایجاد یک برنامه، باید الگوریتمی را بسازیم که به آن الگوریتم برنامه نویسی می گوییم.

در ابتدا اولین کسی که توانست موضوع ساخت الگوریتم برنامه نویسی را معرفی کند، دانشمند ریاضی ایرانی بود که خوارزمی نام داشت. در حقیقت نام الگوریتم هم به پاس خدمات این دانشمند پرآوازه ایرانی از نام او گرفته شده است.

الگوریتم برنامه نویسی سعی دارد تا با یک روش و فرمول ساده کلیه ی مسائل قابل کدنویسی را حل کند.

این مدل مسائل می تواند تمامی مثالهای ممکن را شامل شود که ساده ترین مورد آن عملیات محاسباتی یک برنامه ی ماشین حساب است.

به این معنی که با دانلود سورس برنامه مربوط به نرم افزار ماشین حساب می توانیم یک ورودی را دریافت کنیم و اگر دو یا چند عدد توسط کاربر وارد شد و عملیات مورد نظر از نوع جمع بود، آنها را جمع کرده و نتیجه را در خروجی نمایش دهد.

به همین سادگی ما در سورس کد یک نرم افزار کامپیوتری از مفهوم الگوریتم استفاده کرده ایم.

الگوریتم برنامه نویسی با بهره بردن از راه حل های محاسباتی و عملیاتی که در اختیار دارد می توانید تمامی مشکلات نرم افزاری را حل کند. این الگوریتم با پیروی از کدهای موجود در کتابخانه های برنامه نویسی می تواند به درستی تمامی مراحل انجام کار را پیش بینی کند و نتیجه لازم را نمایش دهد.

معرفی نحوه کار الگوریتم برنامه نویسی

تمامی سیستم های کامپیوتری محاسبات ریاضی مختلفی دارند و در اصل خیلی از زبان های برنامه نویسی ایجاد رابطه بین عناصر و متغیر ها از عمگرهای ریاضی استفاده می کنند.

الگوریتم برنامه نویسی چیست؟ دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

در چارچوب هر نرم افزاری که با آن کار می کنیم مکانیزم ساده و در عین حال دقیقی وجود دارد که یک برنامه هر متغیر نوشتاری، عددی و گرافیکی که دریافت می کند را به عنوان ورودی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و بعد از پردازش های صورت گرفته نتیجه مناسب را به ما نمایش می دهد.

با این تعریف می توان گفت که واحد پردازش مرکزی (CPU) که یک سخت افزار است با یک روش الگوریتمی داده ها را به صورت صفر و یک دریافت می کند و پس از پردازش به خروجی تحویل می دهد.

زبان برنامه نویسی C نقش مهمی در ایجاد ارتباط با سخت افزار دارد که با آموزش این زبان می توانید در این زمینه کاملا مسلط شوید.

در اینجا می توانیم از چند الگوریتم در برنامه نویسی نرم افزار معرفی کنیم که عبارتند از :

  • تعریف مسئله
  • گردآوری داده ها
  • پردازش داده ها
  • بهره بردن از روش های منطقی
  • حل کردن مسئله

از جمله نکات مهم در کار کردن با الگوریتم های برنامه نویسی این است که هنگام کار با آنها هیچ محدودیتی نداریم و روش های حل مسئله متعدد و مختلف هستند. این وظیفه ی برنامه نویس است تا با معرفی روش های بهینه و کم هزینه بهترین مسیر را برای حل مسئله انتخاب کند.

آشنایی با انواع الگوریتم های برنامه نویسی

همینطور که اشاره کردیم الگوریتم ها انواع متعددی داشته که هرکدام برای یک وظیفه طراحی و نوشته شده اند.

در ادامه به معرفی برخی از الگوریتم های برنامه نویسی می کنیم که با دانلود سورس کد آنها می توانید از آنها برای پروژه های خود استفاده کنید.

الگوریتم بازگشتی

یکی از الگوریتم های معروف ریاضی، الگوریتم بازگشتی است که به آن حالت پایه یا base case هم گفته می شود. در این الگوریتم ابتدا مسئله حل شده و بعد از آن به حل مسئله های تو در تو می رسیم. این الگوریتم موارد را به بخش های کوچک تقسیم کرده و با حل هر بخش به حل بخش دیگر می رویم.

از جمله مثال هایی که برای الگوریتم بازگشتی می توانیم بزنیم، مسئله فاکتوریل است که می توانید سورس کد آن را مشاهده کنید :

Fact (y)
If y is 0
return 1
return (y*Fact(y-1))

الگوریتم دینامیک

از این الگوریتم برای محاسبه مسائلی که در آینده به وجود می آید استفاده می شود یعنی اینکه وقتی مسائل متعددی را حل می کنیم می توانیم از پاسخ آنها برای حل مسائل دیگر نیز استفاده کنیم.

یک از نمونه الگوریتم های دینامیک مربوط به دنباله ی فیبوناچی اعداد هست که سورس کد مربوط به آن را می توانید مشاهده کنید :

الگوریتم کدنویسی چیست؟ - دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

دانلود نمونه سورس کدهای رایگان

در ادامه ی این بخش می خواهیم 2 مورد از سورس کد های نمونه را برای دانلود و تمرین قرار دهیم تا با استفاده از آنها به صورت عملی بتوانید کدنویسی شخصی سازی خود را پیاده سازی و اجرا کنید.

  • سورس کد قالب سایت فروشگاهی نسخه HTML

الگوریتم برنامه نویسی چیست؟ دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

برای دانلود این قالب فروشگاهی زیبا می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید :

  • سورس کد فرم عضویت و ورود به سایت

الگوریتم برنامه نویسی چیست؟ دانلود سورس کد الگوریتم های برنامه نویسی کاربردی

جهت دانلود سورس کد مربوط به فرم ثبت نام و ورود به سایت می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید :

جمع بندی درباره دانلود سورس کد و الگوریتم برنامه نویسی

در این مقاله با موضوع الگوریتم برنامه نویسی و انواع آن بحث کردیم و با گفتیم که دانلود سورس کد الگوریتم های مختلف می توانیم به اصول ساخت نرم افزار و برنامه ها آشنا شویم.

در ادامه به صورت تخصصی می توانید با دریافت فیلم های آموزشی فرادرس، کلیه ی موارد یادگیری در زمینه کارکرد الگوریتم ها و نقش آنها در کسب و کار حرفه ای را بدست بیاورید.

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

اشتراک در
باخبرم کن
guest
1 دیدگاه
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x