بعد از ظهور نرم افزارهای تحت وب و استفاده بیش از پیش کاربران از اینگونه نرم افزارها مانند آفیس تحت وب، برنامه های ویرایشگر کد و طراحی عکس تحت وب، نیاز به منبع و فضایی برای ذخیره سازی فایل ها به عنوان دغدغه هر شخصی بود تا بتواند بدون احتیاج به وسایل ذخیره سازی مانند فلش و سی دی و … آنها را جابه جا کرده و در مکان دیگری از آنها استفاده کنند.
با ورود بحث محاسبات ابری و عدم نیاز به فضای محلی برای ذخیره سازی، افراد برای ذخیره فایل ها و اسناد خود دیگر نیازی به وسایل متفرقه نداشتند و این اطلاعات را در اکانت و حساب شخصی خودشان در اینترنت ذخیره سازی می کنند، در ادامه می خواهیم به بررسی چهار مورد از معروف ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های تحت وب برای این منظور اشاره کرده و امتیازات و نوع کارکرد آنها نسبت به یکدیگر را باهم مورد مطالعه قرار بدهیم، پس با ما همراه باشید.
در ابتدا می خواهیم موارد زیر را برای هر کدام مورد بررسی قرار دهیم و با هم مقایسه کنیم :
میزان فضای رایگان در اختیار قرار داده شده
امکان ارائه فضای رایگان بیشتر به کاربران
هزینه های مربوط به فضای بیشتر برای کاربران ویژه
و همچنین سیستم عامل های پشتیبانی کننده از این سرویس ها
سرویس های ذخیره سازی ابری و امتیازات هرکدام!
در جدول بالا می توان به خوبی تفاوت و ویژگی های کلی این چهار سرویس پرکاربرد و محبوب ذخیره سازی تحت وب را مشاهده نمود.
حال می رسیم به بررسی تک تک این سرویس ها و امکانات آنها، پس با ما همراه باشید.
این سرویس متعلق به شرکت مایکروسافت بوده و توسط این سرکت پشتیبانی می شود، کاربرانی که تا به حال نتوانسته اند از این سرویس مایکروسافت استفاده کنند می توانند با نصب ویندوز ۸ و یا ۸٫۱ و بالاتر از این سرویس پیشفرض نصب شده بر روی ویندزو خود استفاده کنند. محدودیتی برای استفاده از این سرویس برای کاربران به خصوص کاربران عزیز ایرانی وجود ندارد. همچنین افرادی که از سیستم عامل های اندروید، مکینتاش و حتی iOS استفاده می کنند می توانند با استفاده از برنامه مخصوص نصبی موجود در این وبسایت اطلاعات خود از طریق سیستم عامل شخصی خود به اکانت و حساب اینترنتی شان منتقل کنند.
امکانات سرویس OneDrive مایکروسافت
برای افتتاح حساب و استفاده از این سرویس مایکروسافت باید در سایت این شرکت ثبت نام نموده و تنظیمات شخصی را اعمال و از کار با این سرویس لذت ببرید. نکته دیگری که البته برای ما ایرانیان چندان کاربردی ندارد این است که نسبت به دریافت فضای ۱ ترابایت از این سایت پول کمتری نسبت به سرویس های دیگر پرداخت خواهید کرد( ۷ دلار هزینه ماهیانه بابت ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی درحالی که مابقی سرویس ها در قبال هزینه ۱۰ دلار ماهیانه ۱ چنین حجمی را در اختیار شما قرار خواهند داد.)
سرویس Dropbox
سرویس دراپ باکس یکی از محبوب ترین سرویس های ذخیره سازی ابری به شمار می آید چون این سرویس قابل اطمینان، استفاده آسان و ثبت نام و راه اندازی راحتی به همراه دارد. تفاوت عمده این سرویس با مابقی برنامه های تحت سیستم عامل های مختلف این است که کاربران لینوکسی می توانند از برنامه ی تحت لینوکس این شرکت استفاده کنند که این قابلیت برای برنامه های نصبی دیگر شرکت ها قابل انجام نمی باشد.
یکی دیگر از قابلیت هایی که شاید شما هم دوست داشته باشید برای اطلاعات شخصی خود استفاده کنید امکان به اشتراک گذاری اسناد و فایل های خودتان است که این مهم در دراپ باکس به آسانی و با ایجاد لینک برای هر فایل قابل انجام است، همچنین شما امکان دسته بندی فایل ها براساس نوع پسوند را به آسانی خواهید داشت.
امکانات سرویس Dropbox
قابلیت مهم دیگر این سرویس امکان جمع آوری فضای رایگان بیشتر از این سایت در ازای انجام کارهای تقاضا شده از سوی این شرکت می باشد؛ مانند این که شما در قبال دعوت دوستان خود به این سرویس و ثبت نام آنها ۵۰۰ مگابایت فضای اضافه رایگان دریافت خواهید کرد.
سرویس Google Drive
غول اینترنتی دنیا کاربران را ابتدا با خدماتی مثل Google Docs و سرویس هایی که نیاز به فضای ذخیره سازی اطلاعات کاربران جیمیل داشتند، با امکان انتقال و نگه داری اطلاعات به صورت ابری آشنا کرده بود و به یکباره امکان ذخیره سازی مستقیم فایل در سرویس جدید Google Drive را فراهم نمود. اگر شما هم مثل خیلی از افراد یک اکانت یا حساب جیمیل (Gmail) دارید می توانید از این سرویس با ورود به صفحه این سایت و فعال سازی این قابلیت استفاده نمایید.
مثل مابقی سرویس های معرفی شده این شرکت برنامه مخصوص برای نصب بر روی سیستم عامل های مختلف را برای کاربران خود فعال کرده و شما می توانید با توجه به سیستم عامل مورد نظر خود فایل نصبی آن را از این سایت دریافت کرده و نصب کنید تا فایل ها و اسناد خود را بدون نیاز به سایت و با استفاده از انتقال به پوشه مورد نظر برنامه جابه جا نمایید.
امکانات سرویس Google Drive
سرویس گوگل درایو با توجه به معماری سیستم عامل جدید گوگل یعنی کروم (Chrome) ساخته و پیکربندی شده است و وقتی شما در حال استفاده از این سیستم عامل هستید به طور خودکار می توانید به فضای ذخیره سازی خود در گوگل درایو دستیابی داشته و از آن استفاده کنید.
سرویس Box
مانند سرویس های معرفی شده، سرویس ذخیره سازی ابری Box هم ساز و کاری شبیه به آنها داشته و هرکسی می تواند با ثبت نام رایگان در این سایت از امکانات آن استفاده نماید اما اگر بخواهیم تفاوت عمده این سرویس را با سرویس های دیگر بررسی کنیم باید بدانیم که این شرکت امکانات مخصوصی را برای شرکت های بیزینس و مدیران IT در نظر گرفته و به این افراد بهای بیشتری داده است.
همانند سرویس های قبلی این شرکت نیز برنامه های نصبی تحت سیستم عامل های مختلفی را برای کاربران طراحی و آماده کرده است تا بتوانند با سیستم عامل شخصی خود به جابه جایی و انتقال فایل ها و اسناد خود بپردازند.
امکانات سرویس Box
جمع بندی
در این قسمت می خواهیم به نقاط قوت و ضعف هر کدام از این سرویس ها اشاره کنیم :
سرویس های OneDrive مایکروسافت و Google Drive گوگل دارای فضای بیشتری با حجم ۱۵ گیگابایت نسبت به دو سرویس دیگر دارند با این تفاوت که شما امکان ارتقای فضای رایگان خود را در سرویس OneDrive خواهید داشت.
سرویس های Drop Box و Box پشتیبانی بیشتری را از سیستم عامل های مختلف داشتند.
بیشترین هزینه در قبال ارتقاء فضای ویژه را سرویس Box با دریافت ۱۰ دلار ماهیانه برای ۱۰۰ گیگابایت و کمترین هزینه برای این منظور را نیز سرویس OneDrive مایکروسافت با دریافت ۷ دلار ماهیانه برای دریافت ۱ ترابایت در اختیار شما قرار خواهد داد.
امکان ارتقاء فضای رایگان تنها در سرویس های OneDrive و GoogleDive فعال می باشد.
با هم سرویس های ذخیره سازی ابری و امتیازات هرکدام از آنها را بررسی و مطالعه کردیم و حداقل توانستیم شما را که قصد استفاده از این سرویس ها را دارید مطلع و آگاه تر کنیم.
اگر اطلاعات و نظرات سودمندی در این رابطه دارید که می خواهید با تیم کدنویسی به زبان ساده درمیان بگذارید بسیار خوشحال خواهیم شد، با ما در مطالب آموزشی آینده همراه باشید…