آموزش زبان HTML

برچسب head مورد استفاده در صفحات وب

برچسب head مورد استفاده در صفحات وب

برچسب head اطلاعات کلی درباره سند را نشان می دهد و به نحوه نمایش اطلاعات در مرورگر کمک می کند. معمولا محتوایی که در قسمت برچسب head قرار می گیرد، هنگام اجرا در صفحه، نمایش داده نمی شود اما هر چیزی که در قسمت body قرار می گیرد، در صفحه نمایش داده خواهد شد.

سری آموزش های زبان HTML

جلسه اول : جلسه اول : تعریف زبان HTML و ساختار آن

جلسه دوم :  تاریخچه و ساختار زبان نشانه گذاری HTML

جلسه سوم :  ساختار کدهای XHTML در صفحات وب

جلسه چهارم :  مهمترین برچسب های XHTML در صفحات وب

برچسب های متعددی وجود دارند که به نحوه نمایش محتویات صفحه کمک می کنند، برخی از آنها درون برچسب <head> قابل استفاده هستند که مهمترین این برچسب ها عبارتند از:

<base>,<meta>,<title>,<script>

انواع برچسب های مورد استفاده در <head>

برچسب <meta>

این برچسب درون برچسب <head> نوشته می شود و این برچسب اطلاعات کلی در مورد صفحه وب، توضیحات ضروری و واژه های کلیدی مرتبط با موضوع مطالب مندرج در صفحه به منظور استفاده موتورهای جستجو را شامل می شود.

استفاده دقیق و مناسب از واژه ها و ترتیب مناسب موجب دستیابی به نتایج بهتر در موتورهای جستجو می شود. ساختار کلی این برچسب به شکل زیر است :

<meta name= “نوع خاصیت” Content=”مقدار-باتوجه به نوع خاصیت “/>

خواص مختلف از برچسب Meta در جدول زیر درج شده است.

برچسب head مورد استفاده در صفحات وب | کدنویسی به زبان ساده - youcode.ir

کاربردهای فوق، تنها بخش کوچکی از توانایی های برچسب <meta> است. این برچسب برای فراهم نمودن امکان مشاهده متن فارسی در صفحات وب نیز به کار می رود. برای فارسی نویسی در وب برچسب زیر را در برچسب <head> وارد کنید :

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html;charset=utf8″/>

نکته : برچسب هایی که تاکنون با آنها آشنا شدید دارای دو بخش شروع و پایان هستند، به ایت گونه برچسب ها اصطلاحا Container گفته می شود.

برخی از انواع برچسب ها نیز Container نیستند و نیاز به نوشتن آنها درون بخش شروع و پایان نیست. برچسب <base> که در ادامه با ساختار آن آشنا خواهید شد بخش مجزایی برای خاتمه ندارد و رسیدن به کاراکتر </ به معنای اتمام برچسب است.

برخی از خواص برچسب <base> که در جدول زیر درج شده است.

برچسب head مورد استفاده در صفحات وب | کدنویسی به زبان ساده - youcode.ir

برچسب <title>

این برچسب درون برچسب <head> نوشته می شود و برای مشخص کردن عنوان صفحه به کار برده می شود. عنوان صفحه ارتباطی با نام فایل ندارد و بهتر است تعداد حروف آن را کمتر از ۱۵ کاراکتر تعیین کنید.

اگر در کد اولین صفحه وبی که ایجاد شد دقت کنید، مشاهده خواهید کرد عبارتی که درون برچسب <title> نوشته شده بود، روی نوار عنوان ظاهر شده است.

<title> Welcome To Youcode.ir </title>

برچسب توضیحات <– … –!>

این برچسب درون برچسب <head> نوشته می شود و اگر بخواهیم در بخش کدنویسی، توضیحاتی به منظور تشریح کدهای صفحه برای فهم بهتر آنها و ویرایش در آینده درج شود، از این برچسب استفاده می کنیم.

متن نوشته شده در برچسب توضیحات در برخی از مرورگرها به طور کلی نادیده گرفته می شود، اما اغلب مرورگرهای جدید طوری طراحی شده اند که می توانند محتویات درون برچسب توضیحات را بررسی کنند، در صورتی که حاوی کدهای کاربردی باشند، آنها را اجرا می کنند و در غیر اینصورت آنها را نمایش نمی دهند.

از این ویژگی می توان به منظور مخفی کردن کدهایی استفاده کرد که در مرورگرهای قدیمی پشتیبانی نمی شوند، در این صورت اگر مرورگر کاربر جدید باشد، آنها را نمایش داده و اگر مرورگر کاربر قدیمی باشد، بدون به وجود آمدن خطا از کدها صرف نظر می شود.

با برچسب head در صفحات وب آشنا شدید و ان شاا… در مطالب بعدی می خواهیم در مورد هرکدام از برچسب های html صحبت کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

اشتراک در
باخبرم کن
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x